E-ticaret'te Bilmeniz Gereken Temel Kavramlar

E-Ticaret ile ilgili genel konular hakkında bilgiler, sorular ve çözümler. E-Ticaret yazılımları bölümdeki forumların dışında kalan konuları bu bölüme açabilirsiniz.
Cevapla
Kullanıcı avatarı
admin (Yazar)
Yönetici
Yönetici
Mesajlar: 38
Konudaki mesajları: 1
Kayıt: 22 Tem 2018, 00:14
Teşekkür etti: 0
Teşekkür edildi: 0

E-ticaret'te Bilmeniz Gereken Temel Kavramlar

#1

Mesaj gönderen admin » 23 Ağu 2018, 02:23

E-ticaret kullanımın artmasıyla birlikte hemen hemen herkesin çevresinde e-ticarete atılan tanıdıklarının olduğunu söylemek mümkün hale geldi. Hal böyle olunca e-ticaretle birlikte ilk defa duyduğunuz bazı kavramlar hayatımıza giriverdi. E-ticaret'e yeni adım atan ya da atmak isteyenlerin, başlangıç aşamasında bilmesi gerektiğini düşündüğümüz bu kavramları sizler için bir araya getirdik.

Kuluçka Merkezi (Incubator)

Herhangi bir projenin veya girişimin başlangıç aşamasında olanlarına, mentorluk, ofis ve sermaye desteği sağlayan kuruluşlara Incubator, Türkçe adıyla “Kuluçka Merkezi (Incubator)” denir. Genel olarak sivil toplum kuruluşları ve üniversitelerin bünyesinde bulunan kuluçka merkezleri, yatırım yaptıkları girişimlerden, düşük miktarlarda pay talep edebilirler. Türkiye’de “Etohum”, Özyeğin Üniversitesi bünyesindeki “Girişim Fabrikası” ve Ekonomi Üniversitesi bünyesindeki “Embryonix” örnek olarak gösterilebilir.

Kitle Fonlaması (Crowdfunding)

Türkçe karşılığı “kitle fonlaması” olan Crowdfunding, bir girişimin veya projenin ihtiyacı olan maddi kaynakların, o projeye inananlar tarafından topluluk olarak yapılan yatırım desteğine “Kitle Fonlaması (Crowdfunding)” denir. Bu girişimlere yatırım yapanlar, girişim gelirlerinden belirli ölçülerde kazanç elde edebilmektedirler.

Risk Sermayesi (Venture Capital)

E-ticaret sektöründe daha sık kullanılan adıyla “risk sermayesi”, yeni kurulmuş ve risk taşıyan girişimlere maddi olarak yatırım yapan yatırımcılara “Risk Sermayesi (Venture Capital)” denir. Risk sermayedarları, genellikle bir fikri hayata geçirildiğinde yatırım yaparlar ve projenin büyüyüp, halka açılma sürecine kadar destek sağlayabilmektedirler.

Özel Sermaye (Private Equity)

Belirli aşamaları atlatmış ve büyüme aşamasına giren ve daha fazla büyümesi beklenen girişimlere sağlanan fonlara “Özel Sermaye (Private Equity)” denir. Risk sermayelerinden daha büyütürler ve finansal ortaklık seviyesinde girişimin yanında olurlar. Özel sermayedarlar, genellikle halka arz aşamasına kadar ulaşmış şirketlerle ilgilenirler.

Melek Yatırımcı (Angel Investor)

Büyüyeceğine inandığı girişimlere, arada herhangi bir sermaye fonu olmadan bireysel olarak destek sağlayan yatırımcılara “Melek Yatırımcı (Angel Investor)” denir. Maddi desteğin yanında mentorluk ve network olarak da girişimlere katkı sağlamaktadırlar. Diğer yatırım türlerine göre, melek yatırımcıların talep ettiği kazanç yüzdeleri biraz daha fazla olabilir. Ancak sektörü iyi bilen bir melek yatırımcının tecrübesi sayesinde birçok yeni kapının açılmasını sağlayacaktır.

Ortak Girişim (Joint Venture)

Herhangi bir girişim, yatırım süreci veya proje etrafında, birden fazla kişinin bir araya gelerek, farklı hisse yüzdelerine sahip olarak kurdukları ortaklık türüne “Ortak Girişim (Joint Venture)” denir. Örneğin; iki farklı sektörde faaliyet gösteren şirketlerin, farklı bir iş kolunda kurdukları anonim ortaklık da denilebilir. Konsorsiyum veya iş ortaklığından en büyük farkı, tarafların adi ortaklık olarak değilde, yeni bir şirket kurarak faaliyet göstermeleridir.

Yatırım Getirisi – Return on Investment (ROI)

Firmaya yapılan yatırımın nasıl geri dönüş sağladığı ve hangi oranlarda kârlılık getirdiği ilgili hesaplamalara “Return on Investment (ROI)”, Türkçe adıyla “Yatırım Getirisi” denir. ROI, diğer bir deyişle harcanan yatırım miktarının, kısa vadeli yatırımdan elde edilen kâra bölerek ulaştığımız sonuçtur. Yapılacak yeni yatırımlar, ROI değerlerinin hesaplamasından sonra çıkan sonuçlara göre karar verilir.

Durum Değerlendirmesi (Due Diligence)

Durum tespit süreci veya durum değerlendirmesi olarak da adlandırılan “due diligence”, bir girişime yatırım yapmak isteyen kişi veya kuruluşun; iş fikrini, doğru projeyi ve girişimciyi bulmak için yaptığı pazar araştırmasında geçirdiği süreye “Durum Değerlendirmesi (Due Diligence)” denir. Durum değerlendirmesi, farklı sektörlerde farklı dinamikler çerçevesinde gerçekleştirildiği gibi, mevcut veya girilmesi planlanan sektörün avantaj ve risklerini değerlendirmek için de kullanılabilen bir kavramdır.

Şirket Değerlemesi (Business Valuation)

Bir şirketin piyasadaki toplam değerinin tahmin edilmesi için kullanılan prosedürlere “Şirket Değerlemesi (Business Valuation)” denir. Şirket Değerlemesi, yatırım alınması sırasında ya da kuruluşun satışı için net olarak bir tablo çizmesi açısından yararlı olabilmektedir. Değerleme esnasında; kârlılık, şirket çalışanları, pazar değerlendirmesi gibi durumlar göz önünde bulundurulur.

Dönüşüm Oranı (Conversion Rate)

Sitenizi ziyaret eden kullanıcıların, satın alma veya belirlenen herhangi bir aksiyona girmesine “Dönüşüm Oranı (Conversion Rate)” denir. Başka bir deyişle, belirlenen aksiyonları gerçekleştiren kullanıcıların, herhangi bir dış bağlantıya tıklayarak gelen kullanıcılarla yüzdesel oranıdır. Dönüşüm oranı, web sitesi üyeliği, web sitesi trafiği, satın alma gibi farklı aksiyonları baz alarak hesaplanabilir.

Ölçeklenebilirlik (Scalability)

Bir projede kullanılan kaynakların artmasıyla birlikte verilen hizmetlerin hesaplanabiliyor olması, o projenin ölçeklenebilir olduğunu göstermektedir.

B2B (Business to Business)

Türkçe'de şirketler arası ticaret olarak çevirdiğimiz “Business to Business” kelimelerinin kısaltması olarak kullandığımız B2B terimi, kısaca; toptancı ile perakendeci ya da üretici firma ile toptancı arasında yapılan ticarete B2B denir. Global çapta en iyi örneklerden biri olarak Çinli Alibaba'yı, Türkiye genelindeyse 2018 Nisan ayında faaliyete başlayan n11pro platformunu örnek olarak gösterebiliriz.

B2C (Business to Consumer)

Kısaca B2C olarak bilenen “Business to Consumer” kelimesi, şirketten tüketiciye (son kullanıcıya) satış yapılan e-ticaret modeline B2C denir. En çok tercih edilen e-ticaret iş modeli olan B2C, şirketlerin sahip oldukları ürünleri doğrudan tüketiciye ulaştırmasıdır.

Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM)

Satış öncesi ve sonrası müşteri ile hizmet ilişkisinin değerlendirilme ve yürütülme sürecine “Müşteri İlişkileri Yönetimi” denir. Günümüzde kullanılan birçok yazılım, bu süreçleri, müşterinin izni dahilinde kayıt altına alarak bir sonraki satış ve pazarlama stratejilerini daha iyi kurgulamak için kullanır. İyi bir şekilde dizayn edilen CRM yazılımlarının sağladığı eksiksiz ve tam bilgilerle şirketler, satış rakamlarını ve kârlılık oranlarını ciddi bir düzeyde artırabilirler.

Satış Ortaklığı (Affiliate)

E-ticaret sitelerinin, satışlarını artırmak için en çok kullandığı yöntemlerden biridir. E-ticaret sitesinin, sahip olduğu ürünleri satmak için satış ortağı olarak kayıt olan kişi ya da firmaya sunduğu bağlantıyla yapılan yönlendirme veya satışlar neticesinde aksiyon başına belirlenen oranlarda satış ortağına verdiği komisyona “Satış Ortaklığı (Affiliate)” denir. Satış ortağı kendisine sunulan bağlantıyı, kendi internet sitesinde banner (reklam afişi) ya da yazı içinde bir bağlantı ekleyerek, sosyal medyada paylaşarak, internet sitesi üzerinden topladığı abonelerine e-posta yoluyla paylaşmak gibi bir çok farklı yöntemle hem kendi kazancını hemde e-ticaret sitesinin kazancını artırabilir.

Tebrikler!

E-ticaret'e yeni başlayanların karşılaşabilecekleri genel kavramları açıklamaya çalıştık. Umarım aklınızdaki bazı sorulara cevaplar bulmuşsunuzdur. E-Ticaret'le ilgili diğer rehberlerimizin listesine E-Ticaret'e Başlangıç Rehberi konusundan ulaşabilirsiniz.

Hayırlı bol satışlar.



Konu bağlantılarını göster

Cevapla